الثلاثاء، 22 أبريل 2008

يارب سامحنى


انا منزلتش بوست من مده بس بجد كان مزاجى مش حلو وانا بحب اكتب فى البوست حاجه حاسس بيها وتلمسنى فعلا بجد بقالى حوالى اسبوع كده مش فى المود خالص

رغم انى مع كل اصحابى والبيت عندنا عادى مش باين عليه حاجه يعنى
بس انا حاسس انى مش مبسوط وانا عارف الاسباب واولها طبعا نفسى وعلاقتى مع ربى
ومكدبش عليكم اشياء كمان مش هوجع دمغكم بيها


المهم انا هتكلم عن موضوع شغلنى واظن اننا كلنا محتاجينه
نفسى مش اعصى ربنا خالص

نفسى اكون بجد كويس زى ما انا باين مع الناس ملتزم وكويس
اكون كده مع ربنا بجد مع نفسى

تخيلوا ان المعاصى بتاعتنا دى هى سبب كل المشاكل اللى بتحصل لينا بجد
وحاسس انى انا السبب فى اللى بيحصل لنا فى مصر وللمسلمين بسبب المعاصى بتاعتى
اه بجد الغلاء والظلم وعدم نصرة المسلمين

هل انا السبب يارب ؟
هل معاصى خلواتى السبب ؟

تعالو اتكلم معاكم فى المعاصى شويه وقول لكم اللى فى قلبى

سال أنس ابن مالك السيده عائشه

فقال يا أماه متى تحدث للارض الزلزله
فقالت يابنى تحدث الزلزله اذا كثر شرب الخمر واذا ظهر الزنا وانتشرت المعاصى
قال الله تعالى للارض تزلزلى بهم
فقال انس اعذابا لهم يا أماه

فقالت بل رحمه وموعظه للمؤمنين ونكالا وسخطا على الكافرين
فعلا كل ده موجود ولو مكناش بنشرب خمر ولا بنزنى

فاحنا بنعصى

قال رسول الله صلى " اذا ظهرت المعاصى فى أمتى عمهم الله بعذابه"

بجد عايزين نسيب المعاصى

ومش نتهاون بها ونقول دى معصيه صغيره .. مش مشكله .. هو ايه اللى هيحصل .. وبجد احنا بنعمل معاصى كتير بنتهاون بيها

انا اول واحد بيرتكب المعاصى وبقول هو انا عملت حاجه دى بسيطه يا عم كبر دماغك


هضرب مثل عليه
لما اكون مشغل اغانى مثلا ودخل عليه حد من اقاربى معروف عنه انه كويس وملتزم
انا محبش اشغل الاغانى امامه هل علشان مش ابان وحش امامه .. او يغير فكرته عنى .. هل علشان بحترمه جدا
فهو ام الله يا محمد !!! بجد انا وحش قوى قوى قوى

يقول حبيبنا رسول الله صلى " اياكم ومحقرات الذنوب فإنهن يجتمعن على الرجل حتى يهلكنه"

يقول انس بن مالك " انكم تعملون أعمالا هى أدق فى أعينكم من الشعره كنا نعدها على عهد النبى من الموبقات

وهذا من الصحابه فما بالنا لو رأى ما نفعله نحن مش عارف كان قال ايه ... تخيلوا كده هيقول عن ايه ولا ايه ولا ايه

سلم يارب وارحمنا

اقرأ الكلام الجاى ده واشعر بيه مش قرائه بس
لو تعرف تقرأه بقلبك اقرأه

يقول بن القيم
ياصاحب الذنب اياك ان تأمن عواقب الذنب
لا تتصور ان الذنب الذى ترتكبه سيمر دون عقاب
وفرحك بالذنب وانت تفعل الذنب اشد عند الله من الذنب
واذا فرحت انك قدرت على ذنب فارتكبته اشد واصعب عند الله من ارتكاب الذنب
وضحكك وانت تفعل الذنب ولاتبالى بنظر الله اليك اشد عند الله من الذنب
وحزنك على فوات الذنب اشد عند الله من الذنب
وحرصك على ان تستر نفسك وانت تفعل الذنب ولا يضطرب قلبك لنظر الله اليك اشد عند الله من الذنب
وقلة حيائك من الملك الذى يكتب اعمالك اشد من الذنب

والله انا فعلت كل ما هو اشد من الذنب ... فيارب اغفرلى وارحمنى

حديث قدسى
انا الله لا اله الا انا اذا اطعت رضيت وان رضيت باركت ... وبركتى ليس لها منتهى

وان عصيت غضبت وان غضبت لعنت ... ولعنتى تصل الى السابع من الولد

يقول الرسول صلى " ما نقص رزق الا بمعصيه "


كلنا طبعا عارفين قصة الامام الشافعى
شكوت لوكيع سوء حفظى ... فارشدنى لترك المعاصى
وقال لى ان العلم نور ... ونور الله لايهدى لعاصى



من اصعب الكلام اللى لمسنى وبجد بخاف جدا جدا جدا لما اسمعه او اقرأه

هانوا عليه فعصوه ولو عزوا عليه لعصمهم

هانوا عليه فعصوه ولو عزوا عليه لعصمهم

هانوا عليه فعصوه ولو عزوا عليه لعصمهم

بجد كل لما افكر فى الكلام ده معقول اعز على الله فيعصمنى
طب ليه انا بذنب معقول هنت على الله بجد انا خايف قوى
ويارب ارجوك ان اكون ممن اعز عليك فتعصمهم يارب يارب يارب



وعازين نخاف جدا من معاصى الخلوات
طيب احنا كلنا بنعمل المعاصى فى الخلوات
بس المقصود انك كل لما تكون لوحدك تعصى ربنا بصفه مستمره

يارب أرزقنا خشيتك فى السر والعلانية


بجد انا كتبت الكلام ده وهو كل كلمه فيه عليه انا
وانا المفروض مقلش الكلام ده لأنى مش أهل حتى
انى اقوله او اكتبه

بس انا قلت اكتبه جايز احس على دمى ... معقول هقول للأحبائى واخوانى الكلام ده ومش هعمله ونفذه
بسال الله انى بعد كتابة هذا الموضوه بجد أعز عليه فيعصمنى

وطبعا مش عايز اخلى الحياه مظلمه
ولكن بقول ان دى طبيعه فينا اننا نعصى
وهذا من رحمة الله علينا ... انه التواب الرحيم
ربنا فعلا بحبنا وعايز يدخلنا جنته بس احنا اللى بجد لم نعطى لله حقه وخشيته
يارب ما فعلت ذنوبى لقلة خشيتى او لعدم مبالاتى ولكن لضعف نفسى الاماره بالسوء

فرجائى من الله ان يتقبل توبتى وتوبتكم

بعد لما هتخلص قرائه تعالوا نعزم ونقسم بالله ونعزم على التوبه

وان يارب سنجاهد انفسنا والشيطان على البعد عن المعاصى


قال تعالى
" إن الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بأنفسهم "
صدق الله العظيم
اللهم لا تؤاخذنى بما يقولون
وأغفر لى ما لا يعلمون
واجعلنى خير مما يظنون


هناك 5 تعليقات:

غير معرف يقول...

إن الإنسان إذا عصى الله تعالى وعصى رسوله
صلى الله عليه وسلم فإنه لا يضر إلا نفسه ، ولا يضر الله شيئا ، قال الله تعالى في الحديث القدسي : (( يا عبادي إنكم لن تبلغوا ضَري فتضروني ، ولن تبلغوا نفعي فتنفعوني )) [1,وجزاك الله كل خير ياخ محمد على الموضوع الجميل ده وبلاش الغيبه الطويله دى وربنا يوفقك يارب اخوك عمر عبد الرحمن

قلب إنسان يقول...

دائما سباق فى التعليق يا عمار

وفعلا احنا الخاسرين لو عملنا معاصى وفعلا لا نضر الا نفسنا والله الغنى عنا

وجزاك الله خيرا

قلب إنسان يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
سفينة يقول...

والله يااخ محمد انت دايما معروف بمواضيعك الحلوه والمهمه جدا للشعب وللامه الاسلاميه
انا يابني لو في ايدي سلطه امسكك رئيس الكتله البرلمانيه للاخوان المسلمين
بس انت عارف ان الموضوع ده مفيش فيه واسطه ولا اي حاجه
عشان كدا زي ماانت عارف انا لسه في كي جي 2 للاسف
بس بجد بحاول مهو مش كل الناس محظوظه زيك
ياااااااارب سامحني

wael يقول...

يارب تقبل توبتنا يارب
وزي ماقلت ان الله لايغير مابقوم حتى يغيروا مابأنفسهم
تحياتي على كلامك الرائع