السبت، 12 أبريل 2008

متى أكون سعيد




اوقات كتير بحس انى مضايق

اوقات بكون مرتاح اوقات عادى

واوقات سعيد اوقات مهموم

هى دى الحياه


بس اكيد كلنا بيدور على السعاده الا اذا بقى انت من الصنف التانى عرفينه طبعا

اللى بيدور على النكد والتعب فين ... ويروح ليه

المهم كلنا بندور على السعاده واكيد اللى بيقرأ الكلام ده من اللى بيدورا على السعاده

تخيلوا ان احنا بنقضى كل حياتنا بندور على السعاده وعيزين نوصل ليها

لما اقعد افكر وقول امتى كده بكون سعيد

هل لما انجح فى دراستى ... عملى ... بيت جديد ... سياره جديده ... واى حاجه من هذا القبيل

اه بحس بسعاده بس مؤقته جدا ومش سعاده ممكن فرحه وبهجه

عارفين هى حاجه واحده ملهاش تانى ... هى الله بتحسسنا بالسعاده


وكلنا عارفنها ... بقولكم ايه نفذوا اللى هقوله ده قبل لما تكمل قراءه

بجد مش بهزر ... انا بقول اهوه بالزوق كده ..

رجع ظهرك على الكرسى الوقتى حالا ... هدىء اعصابك ...

غمض عينك ... بس اوعى تنام ... فكر شويه وقول لنفسك انا امتى بحس بالرضا بالسعاده

اعمل كده نص دقيقه بس ... وارجع كمل يالا ابدأ


30


29


28


27


.


.


.


.


1


0


ها عرفت ولا لسه ... اكيد عرفت

ايوه صح ... بجد برافو هو ده اللى انت قلته


فعلا لما نرضى ربنا ... اصل عارف مفيش غيرها


العبد لله مثلا ... طول عمرى وانا مقصر فى حق ربنا ومازلت مقصر

بس عارفين فى ايام كده بحس الاحساس ده ... عارفين امتى

يوم من الايام ... انام بدرى

اقوم قبل الفجر ... بساعه ... اقيم الليل واستغفر ربى

صليت الفجر ... قرأت الورد القرآنى ... صليت الضحى

صليت جميع الصوات جماعه ... صله الرحم ... طلعت صدقه لله

اجتنبت المعاصى بقدر امكانى وبالاستعانه بالله


تخيل انا وانت وكل احبابنا وكل اهلنا وكل المسلمين ده يومنا

مين مش هيكون سعيد اتحدى العالم لو مر عليهم نسيم هذه السعاده ولو للحظه من طريق آخر

حتى لو ملك من ملوك الدنيا والظاهر لنا السعاده صدقونى مش السعاده دى خالص


قال تعالى "ومن اعرض عن ذكري فانه له معيشة ضنكى" صدق الله العظيم


أمامك سعادة الدنيا والآخره ... ها هنكسل بقى ... لا ابدا

مش بقولك اعمل كل ده مره واحده
بس واحده واحده هتكون ايامنا كلها سعاده ورضا

بس اهم حاجه نحافظ على فروض ربنا ونجتهد فى مجاهدة نفسنا

شدوا حيلكم ويالا نساعد بعض على طاعة ربنا


يالا ايدى فى ايدك وعلى الطريق الصحيح نكون ... وبجنة الخلد نفوز ان شاء الله








هناك 6 تعليقات:

سفينة يقول...

حبيبي ياحماده
بجد موضوع تحفه وجميل جدا
لانه بيوضح ببساطه الطريقه لكي تكون سعيدا
استمر ياابني ومتقلقش انا معاك ومش هبخل ابدا عليك بالنصيحه والتوجيه
استمر وربنا معاك ومعانا جميعا
بااااااااااااااااااااي

قلب إنسان يقول...

مش عارف اقولك ايه بجد ياغالى من غير توجيهات سيادتك الواحد يضيع
وده بعض ما عندكم
سلام يا حبى

Bosssssy يقول...

عارف...............

انا بشكر القدر اللى رمانى على مدونتك
بجد انا انا كنت فى أمس الحاجه انى أقرأ كلام زى ده . خصوصا وانى كنت خلاص بدأت أفقد صوابى.لكن الحمد لله.

فعلا والله عمرى ماحسيت بسعادة أد سعادتى بعد صلاة الفجر.وحاجه كمان بكون سعيدة بيها جدا وهى لما أحس ان بابا راضى عنى.

ربنا يكرمك .بجد بوست حلو أوى.

Pusssssy

قلب إنسان يقول...

شكرا جدا جدا يا بوسى على مرورك على مدونتى وبجد اسعدتنى بكلامك الحلو ده
واعرفى ان الدنيا دى بكل ما فيها متستهلش لحظه الواحد يزعل فيها فلكل واحد مكتوب عمر محدد ليه بقى منعيش هذا العمر فى سعاده بقدر المستطاع
وما احلى السعاده بالقرب من الله
اتمنى لكى سعاده دائمه فى الدنيا
والفوز بالجنه ونعيمها

غير معرف يقول...

حبيب قلبى يا حماده والله كنت عاوز حد يقولى الكلتين دول وفعلا السعاده بطاعه ربناوموضوع جميل جدا السعاده ده لانه هو يعتبر السياره بتاع الحياه لو سعيد هتمشى وتتبقى مبسوط لو العكس بقى جرش وريح دماغك نسأل الله ان يعينك على كتابه موضوعات اكتر يا حبى وربنا يوفقك يا فى حياتك يا غالى يارب وتبقى احسن ناس وترفعوا رسنا انت والدكتور وكل شباب العيله طبعا متنساش تقول امين يا حماده وانا مهتم اه عشان متقولش انى مش معبر سلااااااام يا من احلى حماده ليا فى الدنيا دى اخوووووووك وحبيبك دودوووو

غير معرف يقول...

السلام عليكم حبيببى وتوائم روحى اخى الحبيب جزاك الله خيرا عنا وادعو من الله ان يلهمك اكثر واكثر حتى تشجينا بمثل هذه الموضوعات الجميله التى تساعدنا على اناره الطريق الينا وفى الختام احب اقولك قلبى معك بحبك اختك kh